Luchtverkenners

Wat is een luchtverkenner?embleem luchtverkenners

Een luchtverkenner is een scout in de leeftijd van 10 tot 15 jaar voor wie de sky the limit is! Iedere week worden deze jongens en meisjes uitgedaagd om nieuwe vaardigheden te leren. En dan niet alleen de traditionele scoutingvaardigheden. Nee, zij ontdekken veel op het gebied van vliegen, vliegeren, afschieten en de sterren. Ze ontwikkelen zich voortdurend, tenslotte hebben ze de leeftijd van persoonlijke ontwikkeling.

Doorlopende leerlijn

De basis die bij de welpen is gelegd wordt mooi gebruikt om door te groeien naar het krijgen van voldoende vertrouwen in jezelf en in elkaar. Door de indeling in bemanningen, met een piloot aan het hoofd, leren ze goed hoe er samengewerkt wordt met respect voor een ander. Ze groeien door tot het steeds meer zelfstandig uitwerken van taken.

Wat doet een luchtverkenner?

Elke zaterdag hebben ze hun opkomst van 09.30 tot 12.30 uur en je ziet ze altijd druk in de weer. Er worden voortdurend plannen gemaakt voor een leuk en uitdagend programma. Daarbij gaan ze nieuwe vaardigheden niet uit de weg! Ze gaan er dan ook graag op uit om te kijken of ze bij anderen nog wat kunnen mee maken. Een bezoek aan de Luchtmachtdagen is echt iets voor deze luchtverkenners. Bij de regionale scouts wedstrijden zijn ze van de partij, net als de meeste andere scouts van Scouting Hellevoetsluis.

Hoogtepunt blijft echter … het zomerkamp! Al maanden van tevoren worden plannen gesmeed voor weer iets bijzonders in de eerste week van de zomervakantie. Natuurlijk wordt gekeken of ze dan ook écht kunnen vliegen. Nee, deze luchtverkenners zijn moeilijk aan de grond te houden.

Scoutfit voor de luchtverkenner

Luchtverkenners dragen een grijze scoutfit-blouse en de koningsblauwe das met het embleem van Scouting Hellevoetsluis er op. Verder dragen op de blouse de emblemen voor Scouting, luchtverkenners en de naambandjes. Op de mouw kunnen alle verdiende insignes worden vastgezet net als de emblemen van de activiteiten waar ze geweest zijn. Velen hebben ook een fluitenkoord geknoopt, dat om de das gedragen wordt.

Nieuwsbrief voor de luchtverkenner

Regelmatig wordt de nieuwsbrief van de luchtverkenners ‘@irmail’ uitgedeeld. Daarin staan de plannen voor de komende opkomsten en actitiviteiten. We drukken ouders/verzorgers op het hart deze brieven goed door te lezen en te reageren wanneer daar om gevraagd wordt.

Nieuwgierig geworden?

Kom een keer kijken op zaterdag, maar kijk even in de agenda waar je ons kunt vinden. We laten graag zien wat we allemaal doen.

Luchtverkenners