Waterwelpen Dahinda horde

waterwelpen RGB web

Wat is een welp?

Een welp zit in groep 4, 5 of 6 en is tussen de 7 en 11 jaar oud en beleeft iedere week iets spannends en leert grappige dingen samen met andere kinderen van hun leeftijd. De welp belooft niet voor niets een goede welp te zijn: eerlijk, vriendelijk en zet door en zorgt goed voor de natuur.

Welpen spelen in de jungle. Samen met de figuren uit Jungleboek beleven ze de spannendste avonturen. Bij het spelen aan de hand van een thema gebruiken de welpen hun fantasie en dit draagt bij aan de ontwikkeling van kinderen. Dit alles gebeurt onder leiding van deskundige vrijwilligers.

Scouting Hellevoetsluis heeft drie welpen speltakken: Dahinda Horde, Shanti Horde (alleen meisjes) en Voornse Trekkers Horde.

Sinds september 2019 bestaan de waterwelpen bij Scouting Hellevoetsluis. De welpen van de Rimboe Horde hebben toen de sprong gemaakt naar waterwelpen en is hun naam veranderd in Dahinda Horde. Het junglefiguur Dahinda – waar de waterwelpen sinds oktober 2019 hun naam aan verbonden hebben – houdt van avontuur en is soms een beetje ongehoorzaam. Dahinda is nergens bang voor, behalve voor Shere Khan. Net als de andere kikkers kwaakt Dahinda er luidruchtig op los, behalve als er gevaar is. Vriendschap is heel belangrijk voor Dahinda. Deze kenmerken passen prachtig bij de waterwelpen van Scouting Hellevoetsluis, allemaal stoere jongens en meisjes die het leuk vinden elke week erop uit te gaan om samen met hun enthousiaste leiding nieuwe dingen te leren.

Spelen in thema als waterwelp

Welpen spelen in het thema van Jungleboek. Ze herkennen zich in Mowgli of Shanti en spelen in de jungle met hun vrienden Baloe, Bagheera, Rikki Tikki Tavi, Marala, Dahinda en vele anderen. In de jungle is altijd wat te doen en elk dier heeft daar zijn of haar eigen wijsheden en favoriete bezigheden. Ze leren scoutingtechnieken en als waterwelp spelen van hun avonturen zich ook af rond de Talaab Poel waar ze kennismaken met van het leven op, rond en onder water.

Doorlopende leerlijn

Als jongste welp zijn veel dingen nog nieuw, maar elk jaar leer je er weer nieuwe dingen bij, zodat je – als je oudste welp bent – anderen kunt helpen. Alles wat de welpen leren, wordt bij de volgende leeftijdsgroep (scouts) verder uitgewerkt. Dat heet de doorlopende leerlijn.

Wat doet een welp?

Elke zaterdag van 10 tot 12 uur* hebben de welpen een opkomst in ons clubhuis Fort Haerlem in Hellevoetsluis. Dan worden er leuke spelletjes gedaan waarbij de welpen uitgedaagd worden. En dan zitten ze niet alleen binnen. Nee, ze gaan er elke week wel even op uit. Er wordt gewerkt aan scoutingvaardigheden waarbij een insigne verdiend wordt die op de scoutfit komt als teken dat je het gehaald hebt. Kijk maar eens bij de oudste welpen, zij hebben allemaal insignes op hun mouwen. Vraag er maar eens naar!

* In de periode dat we in de strijd tegen het covid-19 virus extra maatregelen treffen kunnen de opkomsttijden anders zijn.

Tijdens de schoolvakanties is er vaak één weekend Scouting, omdat we gewoon zo vaak mogelijk het Scoutingspel willen spelen.

Scouting Hellevoetsluis zit in de regio Maasdelta bij de Welpen Zuid. Dat wil zeggen dat er regelmatig activiteiten door de regio georganiseerd worden waar zoveel mogelijk welpen uit de regio naar toe komen. Onze welpen dus ook ! Dat is altijd een geweldig leuk uitstapje. Denk daarbij bijvoorbeeld aan een Spetterfestijn (gaan ze zwemmen) of een Speelfestijn (naar een grote speeltijn) of de Jungledag in juni (een soort sportdag).

Het absolute hoogtepunt is … op kamp gaan! De welpen Dahinda Horde gaan meestal meteen zeven dagen op kamp in de eerste week van de zomervakantie. Welpen slapen dan nog niet in tenten, maar vinden een mooi kampterrein bij een andere scoutingvereniging in Nederland. Alles is altijd tot in de kleine details voorbereid en in een aanstekelijk kampthema.

Scoutfit voor de waterwelpen Dahinda Horde

Alle welpen dragen – net als de leiding – een heldergroene scoutfit-blouse en de koningsblauwe das met het embleem van Scouting Hellevoetsluis er op. Verder komen op de blouse de emblemen voor Scouting, het blauwe waterwelpen embleem en het naambandje. Op de mouw kunnen alle verdiende insignes en bezochte activiteiten worden vastgezet.

Agenda voor de waterwelpen Dahinda Horde

In de brieven van het leidingteam staan de plannen voor de komende opkomsten en actitiviteiten. Deze staan ook in de agenda genoteerd. We drukken ouders/verzorgers op het hart deze brieven goed door te lezen en te reageren wanneer daar om gevraagd wordt.

Nieuwsgierig geworden?

Er is een lange wachtlijst bij onze welpen. Heb je toch interesse? Vul dan op de contactpagina het interesseformulier in. De ledenadministratie neemt contact met je.

Waterwelpen Dahinda horde