Een eigen hijsportaal met takel

altDe zeeverkenners van Scouting Hellevoetsluis verrichten jaarlijks onderhoud aan de vletten. Dit onderhoud wordt bij voorkeur gedaan onder een dak in een loods of grote schuur. Daardoor ben je niet afhankelijk van eventuele regen en kan het onderhoud ook in kortere tijd worden gedaan. Zo blijft er voor de zeeverkenners meer tijd over voor andere scouting activiteiten.

Enkele jaren geleden is Scouting Hellevoetsluis voor dit onderhoud verhuisd van ‘de schuur’ aan de Hellevoetse Achterweg naar ‘de loods’. De in de schuur vastgemaakte takel, om de vletten van de aanhanger af te halen, kon niet worden meeverhuisd. Deze takel is nodig omdat een lelievlet ongeveer 700 kg weegt en niet met man/vrouw-kracht van de aanhanger te tillen is. Aangezien een dergelijke takel behoorlijk aan de prijs is, heeft Scouting Hellevoetsluis een subsidieverzoek ingediend bij Gemeente Hellevoetsluis.

In de tussenjaren heeft Scouting Hellevoetsluis bij het bedrijf ‘Hef en Hijs’ in Ridderkerk een hijsportaal geleend. In 2013 is de subsidie toegekend en uitgekeerd zodat tot aanschaf van het hijsportaal is overgegaan. Het gevraagde subsidiebedrag was echter de helft van de kosten van een nieuwe takel. Om die reden heeft ‘Hef en Hijs’ (waar het nieuwe hijsportaal uiteindelijk gekocht is) een sponsoring gedaan van het resterende bedrag. Hierdoor is Scouting Hellevoetsluis sinds enkele weken in het bezit van een eigen hijsportaal voor het takelen van onze vletten!

alt

Gemeente Hellevoetsluis en Hef en Hijs Nederland:

“Bedankt!”

alt

PS: ben je benieuwd hoe het takelen van de boten in zijn werk gaat? kijk dan bij foto’s voor een foto-overzicht met het hijsportaal van ‘Hef en Hijs’.