Explorer Fenix naar Gambia

Een explorer trekt er samen met anderen op uit om de wereld om zich heen te ontdekken en deze meer leefbaar te maken’. Een zin uit de ‘scouting-wet’ die explorer Fenix (17) letterlijk heeft genomen! In maart vertrok Fenix – met een groepje medeleerlingen van school – naar Gambia. Doel? Toiletten opbouwen voor de (400!) leerlingen van een kleuterschool op het platteland. Tijdens de jaarlijkse Baden Powell-dag (februari 2020) zamelden scouts geld in voor dit goede doel en de opbrengst werd verdubbeld door Scouting Hellevoetsluis. Fenix kon daardoor maar liefst € 250 bijdragen!

De trip begon in Banjul – de hoofdstad van Gambia – direct aan de kustlijn. En dat is niet zoals de Nederlandse kustlijn. Uitrusten van de vliegreis op het strand, tijdens een wandeltocht door de stad wilde apen tegenkomen en gieren op het dak van je appartement: dat is toch geweldig? “Oh wacht even hoor, m’n slang is ontsnapt” hoor ik, als we met elkaar bellen voor dit verhaal. Het is me nu wel duidelijk dat Fenix niet bang is voor exotische dieren. En dat is maar goed ook want bij wilde apen bleef het niet.. Een bezoek aan een krokodillenboerderij mét loslopende krokodillen stond namelijk ook op de planning. Wie meer wil weten over zeldzame vogels, albino krokodillen en olifantbomen moet Fenix maar is opzoeken in het explorer-lokaal.

Dat Gambia niet alleen maar mooie natuur is, kan Fenix bevestigen. Tijdens de autoritten reden ze door straten waar veel mensen in armoede leven. En 40 graden celcius in combinatie met open poepgaten in de grond, resulteert onvermijdelijk in erge stank. Ook de kleuterschool – het einddoel van deze reis – was niet zoals wij ze kennen in Nederland. Deze school ontvangt dagelijks zo’n 400 tot 450 kinderen tussen de 3 en 7 jaar. De kinderen krijgen er één schep rijst, één klein stukje kip en een klein beetje saus: hun enige maaltijd op de dag. Dankzij de bijdragen en inspanningen van de school van Fenix zijn op het terrein van de kleuterschool de afgelopen jaren al veel projecten gestart. Zo is er nu een moestuin, een waterput, konijnenhokken en zijn er muren geschilderd. Mede door de financiële bijdrage van Scouting Hellevoetsluis komen daar dit jaar nieuwe toiletten bij! Er moest dus gesjouwd worden met stenen zodat er muren gemetseld konden worden. Die staan rondom een gat in de grond met daarbovenop een toiletpot. Hoewel er nog geen water is om door te spoelen is het een echte verbetering, gezien de dames eerst alleen twee grote stenen (direct naast het gat) hadden om op te zitten tijdens het plassen.

Als ik Fenix vraag naar het meest indrukwekkende moment dan vertelt hij over het bezoek aan de huizen van de docenten. In sommige gevallen deelt een gezin van zo’n 5 à 6 mensen een huis dat bestaat uit twee kleine kamers – gevuld met één bed en een paar matjes op de grond. Een kast met beeldjes of knuffels? Heel normaal in Nederland maar een teken van pure luxe in Gambia. “Ik besefte me ineens hoe makkelijk en goed wij leven”. Fenix sluit af door te zeggen dat hij hoopt dat covid-19 snel verdwenen is: “dan kan ik volgend jaar weer op bezoek, om te zien hoe het proces verloopt”. Ik duim natuurlijk met hem mee.

Door: Liselotte Struijs