Jota 2020 als thema bij een Jota opkomst!

Het is wel even gek: praten met andere kinderen die je wel kunt horen maar niet kunt zien… Toch is dat wat er gebeurt tijdens de Jota opkomst van Scouting Hellevoetsluis. Door middel van radiogolven (en een beetje hulp van onze zendamateurs) praten onze Bevers (5-6 jaar) met andere Bevers van een scoutinggroep uit Zevenbergen (Noord-Brabant). Gelukkig zijn onze Bevers niet verlegen en al snel wordt er volop met elkaar gekletst. Na een tijdje is er wisseling van de wacht. De Bevers gaan naar buiten en de Welpen – die even daarvoor nog buiten leuke spellen deden – gaan bij de zendamateur zitten. Op de (digitale) kaart kunnen ze zien dat ze via de radio contact hebben gekregen met Welpen uit Monster (nabij Hoek van Holland). Dat is gaaf! Het favoriete gespreksonderwerp? De lunch!

Wat was het een succes! Alle scouts hebben met hun eigen groep leuke spellen gespeeld rondom het fort. Er werden ‘bommen’ ontmanteld en internationale verbindingen gemaakt met o.a. scoutinggroepen in Italië en Noorwegen.
Ook de soldeerwerkjes waren een succes! Gelukkig konden we in de open tenten toch lekker buiten aan de slag. En voor de vragen was er een volledig coronaproof helpdesk!

De felbegeerde Jota Awards zijn al bekend!
  • De Welpen Award gaat naar de Dahinda horde. Ze hadden verbinding met Oudewater, 55 km verderop
  • De Nederland Award gaat naar de Amfibieën. Zij hadden verbinding in Tilburg, 68 km verderop
  • De Wereld Award gaat (wederom) naar de Zeeverkenners. Zij hadden contact met Amerika op 5819 km van Hellevoetsluis
  • De Digi Award gaat naar de Orca`s met een contact in Oekraïne op 2220 km naar het Oosten.

Deze kleine opzet van Jota is mede mogelijk gemaakt door onze eigen Jota-organisatie, onze eigen zendamateurs Arno, Esther, Danny en Lennard en de samenwerking met EZHE met Ronald achter de radio.

Bedankt!