Koninklijke onderscheiding voor Ria Weerheim

We zijn zo trots op onze Ria!  Ria Weerheim, penningmeester van onze groep, kreeg vrijdag 26 april een Koninklijke onderscheiding uit handen van burgemeester Erik van Heiningen.

Onder het mom van een overleg met de wethouder werd Ria vrijdag door voorzitter Tjerk Hazeveld naar het gemeentehuis gelokt. Daar wachtte naast de burgemeester, Ria’s familie en een aantal belangstellenden van zowel Scouting Hellevoetsluis als Speel-o-theek de Berentrein.

In verband met deze feestelijke gebeurtenis openen we op 27 april om 10:00 uur gezamenlijk bij Fort Haerlem.

Burgemeester van Heiningen stond stil bij de inzet van Ria in het vrijwilligerswerk, het viel hem op dat er een rode draad te ontdekken is in de activiteiten van Ria. Kinderen laten spelen en plezier laten hebben, dat is waar het om gaat. Je ontwikkeld jezelf en uiteindelijk kom je dan in het bestuur van één van de grootste Scouting groepen van Nederland. Dat vereist inzicht kracht en doorzettingsvermogen. Het is niet niks om in een democratisch bestuur altijd iedereen weer op één lijn te krijgen. Ook stond hij stil bij de achterban, een actieve vrijwilliger in huis is ruimte geven en vrij laten. Het is niet altijd leuk als je partner ’s avonds weer weg moet. Soms word je zelf ook nog gevraagd om een klus uit te voeren of om je partner op te halen/ weg te brengen. Vrijwilligers als Ria kunnen hun werk alleen maar doen met de steun van de achterban.

Waarom kreeg zij de onderscheiding? Ria is sinds januari 2000 penningmeester bij onze groep. Daarmee is zij medeverantwoordelijk voor de gezonde financiële situatie van onze groep. Ze is integer, betrouwbaar, precies en stipt. We kregen regelmatig complimenten van de gemeente over hoe goed de begroting in elkaar zit. Daarnaast doet Ria veel activiteiten op de achtergrond die vanzelfsprekend lijken maar die je mist als ze niet gedaan worden.  Zo regelt ze het jaarlijkse vrijwilligerscadeautje, doet de huishoudelijke inkopen en die voor de bar, ze vordert jaarlijks de milieubelasting terug, verleent hand- en spandiensten bij allerlei activiteiten en schakelt zo nodig haar man Jan in.  Daarnaast organiseert buurtactiviteiten zoals met Koninginnedag, NL Doet en vrijwilligersmarkten.

Ook voor Speel-o-theek de Berentrein is Ria al jaren actief. Penningmeester, uitleen van speelgoed, contactpersoon voor de 2e handskinderkleding- en speelgoed markt, de ledenadministratie en de inkoop van koffie en thee, niets is Ria te veel.

Kortom, redenen genoeg voor de speel-o-theek en Scouting om Ria voor te dragen voor een Koninklijke onderscheiding!

Ria van harte gefeliciteerd, je bent een scoutingkanjer! Je hebt het verdiend!

Namens alle scouts van Scouting Hellevoetsluis

Foto’s van de huldiging vind je hier