Lidmaatschap

Lid worden van Scouting Hellevoetsluis betekent kiezen voor een super leuke hobby. Binnen de korste keren ben je een echte scout die zich in onze groep helemaal op z’n gemak voelt. Zijn er na het lezen van alle informatie nog vragen, aarzel dan niet en loop op zaterdagochtend binnen in ons clubhuis in Fort Haarlem. In het leidinglokaal (bij de ingang gelijk links) is altijd een bestuurslid aanwezig dat meer informatie kan geven en wellicht kan laten zien wat wij in Hellevoetsluis aan Scouting te bieden hebben. En dat is heel wat !

Scout worden

Kinderen die belangstelling hebben voor Scouting mogen eerst even komen ‘snuffelen’. Lijkt het wat dan vragen we alvast een inschrijfformulier in te vullen zodat we alle gegevens hebben om contact te houden. Het inschrijfformulier is te vinden bij ‘contact. Een toekomstige scout kan twee opkomsten gratis meelopen met de speltak die leuk lijkt. Dat mogen natuurlijk ook twee verschillende speltakken zijn. In overleg de speltakleiding en de ledenadministratie wordt gekeken of er direct plaats is of er een wachtlijst is. Als er problemen zijn met het inschrijfformulier, stuur dan een mail aan de ledenadministratie administratie@scoutinghellevoetsluis.nl

We plaatsen kinderen graag bij de speltak van zijn of haar keuze. Er is echter een beperking in het aantal kinderen per speltak. Dit heeft te maken met de hoeveelheid leiding die de speltak heeft, de beschikbare ruimte in het lokaal en bij waterscouts ook het aantal boten dat we hebben. Is de speltak vol, dan kan een kind op de wachtlijst geplaatst worden of misschien wordt er gekozen voor een andere speltak.

Aanmelden of geïnteresseerd? Kom kijken en doe mee!

Gegevens ledenadministratie

De gegevens voor inschrijving worden door onze ledenadministratie vanuit het inschrijfformulier ingevoerd in Scouts Online (SOL), dat is de ledenregistratie van Scouting in Nederland. Daarna is het lid of diens ouders/verzorgers zelf verantwoordelijk voor de juiste gegevens in deze ledenregistratie. Nadat het lidmaatschap definitief is ingegaan, krijg het nieuwe lid of de ouders/verzorgers een welkomstemail van Scouting Nederland met o.a. gegevens om in SOL in te loggen.

Wijzigingen van de gegevens

Deze moeten zelf in Scouts Online worden gewijzigd! Dus wanneer er iets verandert in de gegevens niet aan onze ledenadministratie doorgeven, maar dus rechtstreeks in SOL veranderen. Overigens is het van belang dat deze gegevens kloppen, want ze worden door de leidingteams gebruikt voor hun communicatie met hun leden en de ouders/verzorgers. Ook voor de kampen is het goed om de juiste gegevens beschikbaar te hebben. Voor het wijzigen in SOL heb je nodig:

• het lidmaatschapsnummer
  • het wachtwoord (ben je dat vergeten, dan kun je via de website van Scouts Online een nieuwe aanvragen).

Lees hier in een handige uitleg hoe SOL werkt.

Opgroeien binnen scouting

Afhankelijk van hoe oud je bent kun je binnen scouting opgroeien tot een zelfstandig en maatschappij bewust jong volwassenen. Binnen de jongste speltakken is daarbij veel begeleiding. Hoe meer ervaring je krijgt, hoe meer je los gelaten wordt om samen met je medescouts op pad te gaan. Uiteindelijk kun je er zelfs voor kiezen leiding te gaan bij scouting.

Installeren

Groepsvorming is heel belangrijk binnen scouting. Elk jaar is er een moment waarop nieuwe leden in een speltak worden geïnstalleerd. Voor veel kinderen een gewichtige gebeurtenis waar ouders van harte bij zijn uitgenodigd. Het nieuwe lid beloofd de speltak dat hij of zij zijn of haar best zal doen een goede scout te zijn. De groep bevestigt dat de scout nu lid is van de speltak en bij hen hoort. Het nieuwe lid mag nu de scoutfit van de speltak en de das van de groep dragen, met de bijbehorende emblemen en insignes. Elke opkomst wordt bij de opening door alle leden van de speltak de belofte opnieuw bevestigd door het opzeggen van de wet en het hijsen van de speltakvlag. Tenslotte is scouting een vereniging met mooie tradities die nog steeds door leiding en kinderen gewaardeerd en gedeeld worden.

Overzwemmen

Als kinderen de leeftijd krijgen om naar een volgende speltak te gaan, dan mogen ze eerst op bezoek bij de volgende speltakken zodat ze een goede keuze kunnen maken. Wij noemen dat de kijkdagen die aan het einde van het scoutingjaar ingepland worden. Bij Scouting Hellevoetsluis is de keuze groot. Na de Bevers kan gekozen worden tussen drie welpenspeltakken met ieder hun eigen identiteit. Na de Welpen is er de keus tussen land-, water- of luchtwerk of zelfs een combinatie van die drie bij de Amfibieën.

Bij de start van het scoutingjaar, na de zomervakantie, zwem je dan over naar je nieuwe speltak. Van het overzwemmen wordt een leuk feestje gemaakt, zoals we het leuk vinden van veel dingen een feestje te maken. De hele groep verzamelt zich en de kinderen worden op ludiek wijze uitgezwaaid door de oude en binnengenhaald door de nieuwe speltak. Daar zullen ze op enig moment dan weer geïnstalleerd worden in hun nieuwe scoutfit en emblemen & insignes.

Lidmaatschap beëindigen?

Dat kan.

Een lidmaatschap kan alleen beëindigd worden bij de ledenadministratie. Stuur een mail met de opzegging naar administratie@scoutinghellevoetsluis.nl. Opzeggen voor het einde van de maand? Na een volle maand zal het lidmaatschap stopgezet worden, dus op de eerste van de maand daarna. De opzegging wordt bevestigd.