Scouts terug van Wereld Jamboree

11 leden van Scouting Hellevoetsluis zijn op zondag 7 augustus weer teruggekomen van de 22ste wereld jamboree in Zweden. De jongeren in de leeftijd van 14 tot en met 17 jaar en hun begeleiders kwamen moe maar voldaan na een lange reis weer terug in Zwijndrecht en Vlaardingen Het Nederlandse contingent bestond uit 1500 deelnemers, jeugdleden, staf en medewerkers.

Op avontuur in Zweden
De wereld jamboree werd gehouden van 27 juli tot 7 augustus in Rinkaby, Zweden. Tijdens het evenement waren meer dan 40.000 scouts uit meer dan 150 landen bij elkaar in Zweden. De scouts hebben samen avontuurlijke
activiteiten ondernomen, zoals bijvoorbeeld bungee jumpen, maar ook serieuze zaken besproken, zoals "hoe kunnen we als scouts bijdragen aan een betere wereld?"

Goede voorbereiding
Alles scouts gingen goed voorbereid op weg, al tijdens hemelvaart heeft het hele contingent een gezamenlijk kamp gehad in Ommen. Op 20 juli vertrokken alle deelnemers vanuit Nederland om alvast een weekje "voor te genieten" tijdens deze week werd onder andere Kopenhagen bezocht, een middeleeuws dorp en een spetterende wateractiviteit met speedboten en jetski’s.

Vrienden maken in Zweden
Op 26 juli vroeg werd alles ingepakt om verder te reizen naar Rinkaby in Zweden om daar samen met 40.000 andere scouts een dikke week allerlei dingen samen te doen en ervaren. Eens eten bij de Nepalese scouts?
Geen probleem! Samen met scouts uit Canada, Zweden en Brazilië kamperen op een andere plek in Zweden was ook een onderdeel van de jamboree. Scouts uit de regio Rotterdam waren verdeeld over twee troepen die genoemd zijn naar oud-hollands snoep.

Slotspektakel
Op 6 augustus was het slotspektakel met optredens van onder andere Kate Ryan en Europe (final countdown). Daarnaast bedankte Koning Karl Gustav van Zweden de organisatie maar ook alle scouts voor een fantastisch
evenement dat alle deelnemers voor altijd bij zal blijven. De koning vroeg ook alle scouts om samen te werken aan een schonere en veiliger wereld. Als 40 mensen een kleine stap nemen dan is dat gezamenlijk een grote stap! Na de afsluiting vertrokken de scouts naar de bussen die klaarstonden om hun weer terug te brengen naar huis of het vliegveld.

Nog niet afgelopen
Voor sommigen is dan het avontuur nog niet afgelopen omdat 800 Engelse scouts nog een weekje blijven logeren bij hun Nederlandse vrienden. Ook scouts en hun ouders in Hellevoetsluis hebben Schotse scouts uitgenodigd om nog een paar dagen samen na te genieten.

Over 4 jaar weer
Iedere 4 jaar vind er een Wereld Jamboree plaats, de volgende wereld jamboree zal plaatsvinden in Japan in 2015 en in 2019 is Amerika aan de beurt.

Nog eens zelf beleven?
Belevenissen van de Nederlandse scouts staan op de website www.wj2011.scouting.nl. Informatie over de Wereld Jamboree in het algemeen is te vinden op de website van de organisatie www.worldscoutjamboree.se .