Orca’s

embleem orcas

Wat is een orca van de ‘Adriaan Witte Wacht’?

Een orca zit in groep 7/8 en is 10 tot 12 jaar oud die gaat ontdekken wat scouting op het water betekent. Het samen doen is heel belangrijk om in een goede sfeer aan boord opdrachten uit te werken. En als het even niet mee zit, op zoek gaat naar oplossingen.

Doorlopende leerlijn

Het zijn weer heel veel nieuwe vaardigheden die de orca’s leren. De basis die bij de welpen is gelegd kan mooi gebruikt worden om door te groeien naar het krijgen van voldoende vertrouwen in jezelf en in elkaar. Ze pionieren misschien wat minder dan bij de landverlenners, maar knopen leggen zijn wel van belang. Naast de afspraken die met elkaar gemaakt worden, leren ze ook de vaarregels voor op het water.

Wat doet een orca?

In de zomermaanden zijn ze elke zaterdag op het ZVC Oosterland te vinden voor hun opkomst van half tien tot twaalf uur. Daar liggen de vletten vanScouting Hellevoetsluis. Het is een betrekkelijk rustig vaargebied op het Brielse meer, maar er stapt nog steeds een leiding mee aan boord wanneer ze de lijnen los gooien.

• Opkomsttijden in de zomermaanden: van 09.30 tot 12.30 uur op ZVC Oosterland. *

Voor de wintermaanden brengen de zeeverkenners de boten naar Hellevoetsluis, waar ze uit het water gehaald worden en overbracht naar een grote loods waar ze door de zeeverkenners onder handen genomen worden. De orca’s onderhouden al het houtwerk. Dat blijft dan ook in het fort en wordt ijverig geschuurd en gelakt, net zo lang tot het er weer goed uit ziet. Maar niet gevreesd, er blijft nog voldoende tijd over om te werken aan andere scoutingvaardigheden.

• Opkomsttijden in de wintermaanden: van 10.00 toto 13.00 uur in Fort Haerlem. *

Absoluut hoogtepunt is … zomerkamp! In de eerste week van de zomervakantie gaan de orca’s voor een hele week het water op. Nou ja, ze nemen de tenten en boten mee naar een mooie locatie die al maanden van tevoren is besproken. Plannen worden gemaakt voor een spannende week op, in en aan het water. Eens in de vier jaar gaan de waterscouts naar Nawaka (= Nationaal Water Kamp) ergens in Nederland. Daar treffen ze ca. 3.000 andere waterscouts uit heel Nederland. Zo’n week wil je niet missen.

* Wijzigingen in de opkomsttijden worden tijdig door de speltakleiding vermeld.

Scoutfit voor de orca

Orca’s dragen een donkerblauwe scoutfit-blouse en de koningsblauwe das met het embleem van Scouting Hellevoetsluis er op. Verder op de blouse de emblemen voor Scouting, de waterscouts en de naambandjes. Op de mouw kunnen alle verdiende insignes worden vastgezet net als de emblemen van de activiteiten waar ze geweest zijn. Op hun hoofd dragen ze een pet.

Nieuwsbrief voor de orca’s

Regelmatig wordt de nieuwsbrief van de orca’s ‘Bakboord Stuurboord’ uitgedeeld. Daarin staan de plannen voor de komende opkomsten en actitiviteiten. We drukken ouders/verzorgers op het hart deze brieven goed door te lezen en te reageren wanneer daar om gevraagd wordt.

Nieuwgierig geworden?

Kom een keer kijken op zaterdag, maar kijk even in de agenda waar je ons kunt vinden. We laten graag zien wat we allemaal doen.