Amfibieen en Luchtverkenners maken kennis met Ghana

Wat doe je als je geen geld en spelmateriaal hebt om het Scoutingspel te spelen? Dan gebruik je de dingen die er wel zijn! De Amfibieën en Luchtverkenners van Scouting Hellevoetsluis hadden afgelopen zaterdag een speciale opkomst over Ghana, het Afrikaanse land waarmee Scouting Nederland een partnership heeft afgesloten.

{gallery}10ghana{/gallery}

Twee Scouts van de landelijke werkgroep verzorgden de opkomst waarin ze de kinderen kennis lieten maken met Ghana. Door een actieve quiz deden zij kennis op over het leven in Ghana. Door middel van een filmpje kwamen zij te weten, dat ondanks dat Ghana een arm land is, de Scouts er een heleboel dingen doen die wij ook tijdens de opkomsten doen. Alleen moeten ze een stuk creatiever zijn. Voor een balspel moeten zij zelf een bal fabriceren. Bijvoorbeeld met behulp van oude fietsbanden. Dit mochten de Amfibieën en Luchtverkenners ook proberen, en het bleek niet mee te vallen een bruikbare bal te maken. Uiteindelijk lukte het toch en kon een spel gespeeld worden. Het is de bedoeling om uiteindelijk in contact te komen met een Ghanese Scoutinggroep. Nu werd vast een filmpje van een Nederlands Scoutingspel gemaakt voor op de Ghanawebsite, zodat de Ghanese Scouts kennis kunnen maken met Scouting in Nederland. Toen de Hellevoetse Scouts werd gevraagd welk spel zij wilden laten zien aan hun Ghanese leeftijdgenoten wisten zij het direct: Hollandse Leeuwen (een soort overlopertje waarbij vangers de overlopers van de grond moeten tillen). Zij speelden het spel vol overgave voor de camera! Wat de Ghanese Scouts van dit Hollandse spel vinden gaan we vragen via internet tijdens de JOTI (Jamboree on the internet) in oktober.