Burgemeester opent 56e Jota/17e Joti

Het ging bijna mis met de Jota-Joti !

altalt

(foto’s: Wil van Balen)

Het ging bijna mis met de 56e JOTA/JOTI die afgelopen weekend wereldwijd  gehouden werd . Alles was door de vrijwilligers van Scouting Hellevoetsluis en de zendamateurs van de techniekclub in gereedheid gebracht om vrijdagavond om 22.00 uur via de ether contact te gaan zoeken met scouts van over de hele wereld. Burgemeester Van Heijningen was speciaal gekomen om de openingshandeling te verrichten. Vlak voor tienen werd echter ontdekt dat de QR-code voor het scoutsspel en de burgemeester uit het leidinglokaal verdwenen waren.

Gelukkig bleek iemand gezien te hebben dat een man met en bruine hoed de burgemeester ontvoerd en de QR code gestolen had. Twee stoere ‘politieagenten’ speurden de man op, overmeesterden hem samen met de burgemeester en vonden de QR code terug. Tot verbazing van de scouts bleek de dief en ontvoerder een van de organisatoren van de JOTA/JOTI, een echte scout en zendamateur te zijn.  Hij bleek al dat moderne gedoe met QR-codes, internet en mobiele telefoons maar niets te vinden en bang te zijn dat niemand meer met hem via de ether zou willen zenden. De burgemeester vergaf hem zijn gedrag en samen gaven ze het startsein voor een weekend vol plezier.

Er is volop contact gemaakt met scouts over de hele wereld. De jongste scouts, de bevers, kwamen het verst. Zij hadden contact met scouts in Bogota in Colombia.

De JOTA/JOTI werd mogelijk gemaakt door heel veel vrijwilligers. Zonder de hoogwerker die de firma Peinemann gratis beschikbaar stelde, de zendamateurs van de Electronicaclub en een aantal Hellevoeters die naar aanleiding van een oproep in Groot Hellevoet kwamen helpen bij het solderen, was het niet mogelijk geweest de kinderen van Scouting Goedereede, Scouting De Strandvogels en Scouting Hellevoetsluis zo’n fantastisch weekend te bezorgen.

Super bedankt!