Eerste las nieuwe Lelievlet gelegd

Onder veel gejuich van de Orca’s en Zeeverkenners van Scouting Hellevoetsluis, werd afgelopen zaterdag  tijdens de ‘Open Dag’ op scholengemeenschap Helinium, door Orca’s Schipper Rob Lapré de eerste las voor een nieuwe Lelievlet gelegd.

{gallery}09eerstelas{/gallery}

Alle foto’s staan hier in het album "eerste las".

De Lelievlet wordt door vierdejaarsleerlingen van de opleiding VMBO-basis/kader afdeling Techniek breed, in de komende maanden gebouwd. Het project is mogelijk gemaakt door de IRO, één van de bij Nederland Maritiem Land aangesloten Branche organisaties, die meedoet met het ‘Vlettenproject’. IRO, is de brancheorganisatie voor toeleveranciers in de olie- en gas industrie. Paul Meester, woordvoerder van de IRO hierover: “De IRO wil op deze wijze het werken in de olie- en gas industrie op een positieve manier onder de aandacht brengen van jongeren. We doen dit onder andere door sponsering van het Vlettenproject. Daarnaast nodigen we de leerlingen van het Helinium en de Scouts van Scouting Hellevoetsluis uit voor een bezoek aan het Baggermuseum. Hier is op dit moment een tentoonstelling te zien over de raakvlakken tussen de baggerindustrie en de olie- en gaswinning op zee.”

Vernieuwde techniekopleiding
De organisaties die meedoen met het vlettenproject mogen zelf een school uitkiezen die de Lelievlet gaat bouwen. De keuze van de IRO viel op het Helinium omdat deze school sinds kort een vernieuwde techniekopleiding biedt. “Tien jaar geleden stonden leerlingen nog te dringen om een opleiding in de techniek.”zegt docent Techniek Willem Broekhuizen. “Tegenwoordig kiezen veel leerlingen liever een kantoorbaan terwijl er bij het bedrijfsleven juist een grote behoefte is aan technisch geschoold personeel. Het Helinium gaat daarom veel meer aandacht besteden aan het techniekonderwijs door het aantal lesuren uit te breiden. We zijn een samenwerking gestart met bedrijven in de regio. Zij geven onder andere gastlessen met mensen uit de praktijk en meer uitleg over vervolgopleidingen. Daarnaast stellen de bedrijven stageplaatsen beschikbaar. We zijn blij met de initiatieven van organisaties als de IRO. Onze leerlingen techniek krijgen in de derde klas een lasopleiding. Doordat ze nu de Lelievlet mogen bouwen krijgen zij de kans in de vierde klas verder ervaring op te doen met lassen. En het leuke is dat ze met het eindresultaat ook zelf het water op gaan, en zo het resultaat van hun werk kunnen uitproberen.”

Winnen
Broekhuizen doelt hiermee op de roeiwedstrijd die in juni wordt georganiseerd op ‘de Maas’ tijdens de Vlaardingse Haring en Bierfeesten (Logger festival). Leerlingen van alle twaalf scholen uit de regio die meedoen met het project doen mee aan de wedstrijd en worden van te voren getraind door de Scoutinggroepen. “En natuurlijk gaan we winnen”, beamen Broekhuizen en Orca’s Schipper Rob Lapré lachend. “Want wij bouwen de beste boot!”  Lapré: “Het is leuk om op deze manier iets terug te doen voor de leerlingen van het Helinium. We hebben een grote groep Waterscouts en kunnen een nieuwe Lelievlet hard gebruiken. We zijn een organisatie die bestaat uit vrijwilligers en jongeren kunnen bij ons op een verantwoorde en leuke manier leren zeilen. De contributie houden we zo laag mogelijk, maar dat betekent wel dat we zelf niet zomaar een nieuwe Lelievlet kunnen aanschaffen. Dankzij de IRO en het Helinium kan dit nu wel en we zijn er dan ook heel erg blij mee.”