Het is druk op het fort !

Dat de jeugdleden slapen betekent (gelukkig) niet dat er voor de aanwezige leiding en andere vrijwilligers niks meer te doen is. De één maakt de wc’s nog even schoon, de ander rolt z’n slaapmatje alvast uit en weer anderen halen gezamenlijk, onder het genot van een borrelhapje, oude JOTA/JOTI herinneringen op. Ook moet de escaperoom nog even getest. Escaperoom? Jazeker, bij Scouting Hellevoetsluis zijn wij van alle markten thuis! Luchtverkennerleiding Marcel heeft eigenhandig een spannende puzzelkamer in elkaar gezet: het is slechts één van de gave activiteiten die de scouts op zaterdag zullen meemaken. Over het ontsnappingspercentage van de leidingteams reppen we met geen woord..

Rond 07.30 uur druppelen op zaterdagochtend de eerste vrijwilligers alweer het leidinglokaal in. Een bakkie koffie gaat er nu wel in: we hebben nog een drukke dag (en nacht) voor de boeg! Orcaleiding Kevin bakt op z’n gemakje (20!) eieren voor z’n jeugdleden, de scouts worden uit hun slaapzakken getrokken en de vlaggenmast (nodig voor opening nr. 3) wordt op z’n plek gezet. De mogelijkheid om via de webcams live mee te kijken in ons fort wordt goed benut, zo blijkt als leidster van de Shanti Horde (±7-10 jaar) Nancy via whatsapp een complimentje ontvangt voor haar schoonmaakwerk. Moet ook gebeuren natuurlijk..

Tegen tienen arriveren er steeds meer scouts bij Fort Haerlem. De Bevers (5-7 jaar), alle Welpen hordes (±7-10 jaar) en ook de Amfibieën (10-14 jaar), Zeeverkenners (12-16 jaar) en Wilde Vaart-leden (16-18 jaar) voegen zich bij de reeds aanwezige speltakken. Daarnaast hebben we bezoek van  de welpen van Scouting Goedereede  tezamen vormen we zo een groep van zo’n 250 jeugdleden en 50 vrijwilligers om de boel draaiende te houden. Met zoveel mensen duurt het even voordat er een mooie kring is gevormd maar stipt om 10.00 uur zijn we klaar voor de derde opening. Elke speltak zegt (of zingt) de scoutswet en de vlaggenwacht hijst de officiële Scouting Hellevoetsluis- vlag.

Na deze (laatste, beloofd!) opening splitst de groep zich op. De Welpen gaan een postenspel doen en ook de Scouts hebben toffe activiteiten op het programma staan. Verbindingen leggen via de radio, chatten met buitenlandse scouts, abseilen en/of ontsnappen uit de escaperoom. De keuze is reuze!

Wordt vervolgd..

Ps: We doen ons best om er regelmatig een update te plaatsen máár met al die leuke dingen die er te doen zijn tijdens de JOTA/JOTI, is er soms gewoon te weinig tijd.. We willen natuurlijk niks missen!