Hoe werkt dat, jota/joti?

Een speciaal weekend vraagt om een speciale officiële opening. Daarom openen we dit weekend niet één, niet twee maar drie keer! Op vrijdagavond om 21.30 uur startte de eerste groepsopening met de aanwezige speltakken. Onder begeleiding van een spannend muziekje werd een boodschap in morsecode omhoog gehesen. Een beetje scout ontcijfert dat natuurlijk direct! “Staat er JOTA?”; “Contact?”; “Nee, er staat hallo!” zijn slechts enkele voorbeelden van de talloze kreten die we uit het geroezemoes van de scouts oppikten. De leiding besloot terstond wat vaker te gaan oefenen..

Na de onthulling van deze mysterieuze boodschap (waarvan ook ik – 15 jaar lid van scouting – u tot mijn grote schaamte helaas nadat ik het nagevraagd heb ‘ contact’  was het om 22.00 uur tijd voor opening nummer twee. We verzamelden ons rond de aanwezige (inmiddels toch wel professionele) zendamateurs om te luisteren naar de radio. Zo stil mogelijk beluisteren we de officiële Nederlandse openingsuitzending waarna we ons, net als alle andere deelnemende scoutinggroepen, door middel van de radioverbinding inchecken als zendpartner. Tijdens de JOTA kunnen de verbindingen de Nederlandse grenzen echter overschrijden: wereldwijd doen zo’n 1 miljoen scouts uit meer dan 150 verschillende landen mee aan dit evenement. Toch wel indrukwekkend, vind u ook niet?

Na de officiële landelijke opening gaat elke speltak z’n eigen weg. De orca’s, land- en luchtverkenners verspreiden zich over de diverse activiteiten. Zenden via de radio, contact leggen via het speciale chat-netwerk voor scouts (JOTI) of toch maar film kijken vanuit je slaapzak? Hoewel, film kijken? Naarmate de avond vordert zien we steeds meer gesloten oogjes in die slaapzakken.. “Ja, dat is de beste truc om ze snel in slaap te krijgen natuurlijk!” lacht zendamateur (en voormalig scoutsleiding) Arno. De rest van de aanwezige leiding knikt instemmend. Toch is niet iedereen het er mee eens. De explorerbegeleiding heeft andere ervaringen. Na hun buitenspel zijn de explorers (14-18 jaar) namelijk hun lokaal weer ingestormd voor een heuse filmmarathon. Traditiegetrouw gaat dit gepaard met veel zombies, monsters en ander eng gespuis. Ze hebben maar één doel: de hele nacht wakker blijven. De begeleiding verzucht al: dit wordt een lange (of korte?) nacht…

De oplettende lezer denkt nu: en de derde opening dan? Daarover kunnen we nu alvast verklappen dat die morgenochtend plaats vindt met een veelvoud van de nu aanwezige scouts. Voor nu: slaap lekker!