Hoera, Scouting bestaat 100 jaar

Scouting bestaat 100 jaar en dat werd afgelopen zaterdag uitgebreid gevierd door de Scouts van Scouting Hellevoetsluis. Ter ere van deze Scout it Out! die door Scouts in heel Nederland gevierd werd waren ze neergestreken in winkelcentrum De Struytse Hoeck.

{gallery}10scoutitout{/gallery}

Om een uur of tien opende burgemeester Kleiwegt de Scout it out door samen met een zeeverkenner de vlag van Scouting Hellevoetsluis te hijsen aan een gepionierde vlaggenmast. Hij feliciteerde de 100-jarige Scouting namens de 50-jarige gemeente. Daarna werden 100 ballonnen opgelaten en kon het Scoutingspel beginnen. De jongere Scouts speelden op het plein bij V&D. Er was van alles te doen, twister, zaklopen, schminken, op de wiebelstep en appel schillen. Bij dit laatste vielen twee gewonden, want  zo’n dunschiller blijkt best scherp. Gelukkig was er een mevrouw van de EHBO die een mooie pleister op de gewonde duimen plakte. Op het plein hing een hele lange waslijn waar elk kind een mooie zelfgekleurde 100 jaar scoutingdas aan mocht hangen.

Voor de Scouts was er ook van alles te doen. Op het toegangsplein bij Albert Heijn werden een paar fantastische objecten door de leiding gepionierd. Een enorme kubus en een toegangspoort met een ‘Scouting da’s pas leven’ banier markeerden de toegang tot deze kant van het winkelcentrum. De kinderen maakten met kortere palen driepoten met een balk er tussen, gade geslagen door winkelend publiek dat van het zonnetje genietend op een bankje zat. Verder konden  er pannenkoeken  worden gebakken,  geroeid en gewrikt worden bij het steiger in het kanaal en water worden gezuiverd.  Achter het winkelcentrum, om niemand tot last te zijn, werd in vuurbakken een klein kampvuur gemaakt, want zonder kampvuur is geen Scoutingfeest compleet! Daar konden broodjes worden gebakken aan een stok. Meestal een beetje zwart geblakerd, maar o zo lekker…

De weergoden waren Scouting gunstig gezind, ’s morgens was het nog een beetje koud, maar toen de zon verscheen kon het feest niet meer stuk. Heel blij is Scouting Hellevoetsluis, met de mensen die belangstelling hebben getoond voor vrijwilligerswerk bij Scouting, want de vereniging draait geheel op vrijwilligers. En hoe meer er daar van zijn, hoe meer kinderen het Scoutingspel kunnen spelen.

Nieuwsgierig geworden naar Scouting? Iedere zaterdagochtend tussen 10.00 en 12.00 uur zijn de Scouts te vinden in hun clubhuis in Fort Haerlem in de Vesting. De waterscouts (Orka’s en Zeeverkenners)  varen 3 april de boten weer om naar hun zomerclubhuis op het Scoutcentrum Oosterland. Zij blijven daar tot eind oktober om te zeilen op het Brielse meer.