Overzwemmen

alt

Het was zo ver … zaterdag 14 september zijn 41 van de oudste kinderen ‘overgezwommen’ naar een volgende speltak. Voor de zomer is de keuze gemaakt en zaterdag zijn de oudste bevers overgegaan naar de welpen, de oudste welpen naar de scouts, de oudste scouts naar de explorers en zelfs enkele explorers naar de pivo’s.

Er is weer een leuke manier bedacht om dat overzwemmen met elkaar te beleven en wat heeft de draak van St. Joris daar dit jaar mee te maken?

“Niemand weet waarom de draak uit het St. Joris-verhaal zo prikkelbaar is. Nou ja, niemand … Theo en Joost weten dat wel. De draak had namelijk een nest met een ei. Ze was trots op het ei dat ze goed beschermde. Vlak voordat de draak in april weer door Joris verslagen werd, was het ei uitgekomen. De jonge draak heeft gezien hoe Joris zijn moeder vermoordde … de jonge draak was woest en witheet … en op 14 september zag ze haar kans op wraak. Er stonden 41 jonge en malse scouts verzameld, de draak kwam aangeslopen en at ze allemaal op! Het was een verschrikking …

Gulzigheid wordt gestraft, zo ook in dit geval. De draak heeft de 41 overzwemmers (wat dat waren ze) zo snel opgegeten dat ze een enorme buikpijn heeft opgelopen. Dit komt doordat de scouts natuurlijk nog kleren aan hadden. De draak komt jammerend en met pijn in haar buik aangelopen …’au, auhau’ … de draak dacht bij de verzamelde mensen achter het fort een oplossing te krijgen … ze loopt de kring in en vraagt aan de man in het midden (Theo) wat ze moet doen met zo’n enorme buikpijn. Theo heeft de oplossing: tennisballen … wanneer ze die eet, spuugt de draak de opgegeten scouts weer uit. En zo gaat het ook. Te beginnen bij de welpen. Twee welpen geven de draak een tennisbal die daarop de namen roept van de kinderen die uit haar buik moeten komen. En inderdaad er komen twee kinderen uit haar buik en dat blijken de bevers te zijn die overzwemmen naar de welpen. Zo krijgt de draak van elke speltak een tennisbal, waarop ze de scouts ‘uitspuugt’ die naar die speltak overzwemmen. En zo eindigt dit verschrikkelijke verhaal toch nog helemaal goed. De draak vertrekt enorm opgelucht naar haar grot, met de belofte dat ze in april weer terug komt om de strijd aan te gaan.”

Na het overzwemmen was er een gezamenlijke opening, waarbij de vlag is gehesen door twee luchtverkenners en een landverkenners, onder leiding van de voorzitter Tjerk Hazeveld.  De speltakken hebben daarna de opkomst in hun nieuwe groepssamenstelling gedraaid.

Bekijk de foto’s van het overzwemmen.

Het overzwemmen naar de zeeverkenners en de wilde vaart is niet op 14, maar op 28 september.