Verkeerslichten

“Over twee minuten start de instructie voor de vrijwilligers die helpen bij de opening in het zendlokaal!” roept voorzitter Lauret in het explorerlokaal (14-18 jaar). “Nou, dan hoop ik dat jullie de verkeerslichten niet tegen hebben” zegt explorerbegeleiding Joris tegen de daarop voorbij snellende Explorers. In ons clubhuis Fort Haerlem lijkt dit misschien een beetje misplaatste opmerking maar dit weekend is niets is minder waar.

Alle leden van Scouting Hellevoetsluis doen dit weekend namelijk mee aan de traditionele JOTA/JOTI (Jamboree on the Air/ Jamboree on the Internet) waarbij scouts via het internet en radiogolven contact zoeken met scouts van andere scoutinggroepen en ook, met een beetje geluk, scouts uit het buitenland te spreken krijgen. Speciaal voor dit spektakel wordt het fort omgetoverd  tot een supercoole hi-tech omgeving. Rijen computers om te chatten, lichtborden met ‘reclame’, camera’s, tv-schermen met de overzichten van bereikte scoutinggroepen en webcams (waardoor u live kunt meekijken met onze JOTA-avonturen!) sieren de lokalen en gangen van het fort. Elk jaar weer een beetje meer en een beetje specialer.  De verkeerslichten, opgehangen bij de trap en elk ‘kruispunt’ in het fort zijn de nieuwste aanwinst en leiden tot veel hilariteit. Zomaar de trap oplopen terwijl het licht op rood staat? Pas maar op dat je geen boete krijgt..

Het groene licht biedt echter kansen tot veel plezier: snel naar buiten! De Explorers deden een krachtmeting door middel van katroltouwtrekken en de Orca’s (10-12 jaar) speurden in het donker naar speciale sticks om hun glow in the dark-kwartet compleet te maken. De andere speltakken (Land- en Luchtverkenners, 10-14 jaar) rolden eerst hun matjes en slaapzakken uit. Samen met de Orca’s en Explorers brengen zij namelijk de eerste JOTA-nacht in het Fort door. U leest het goed: doorbrengen. Slapen zit er voorlopig nog niet in namelijk…

Wordt vervolgd.