Verslag ouderavond

Met 13 speltaken en ca. 200 scouts vinden we het altijd spannend alle ouders uit te nodigen en uit te leggen wat wij als Scouting Hellevoetsluis elke zaterdag voor hun kinderen kunnen betekenen. De koffie & thee met wat lekkers stonden klaar in het lokaal van de Rowan/Sherpa’s (één van onze explorergroepen) en de opkomst was groot: we mochten ca. 30 ouders verwelkomen. Arno Swaep hield een mooie presentatie over scouting in z’n algemeen en kort iets over de geschiedenis. Scouting Hellevoetsluis is één van de grootste scoutinggroepen uit de regio en is er voor kinderen vanaf 5 jaar. Bij scouting ontwikkelen kinderen zich door middel van uitdagend en creatief spel. Buiten zijn is daarbij belangrijk. En bij Scouting Hellevoetsluis kan dat op land, lucht en water.

Net als elke vereniging zijn het financieel moeilijke tijden om het hoofd boven water te houden. Bij het opstellen van de begroting voor 2013 hebben we een voorstel voor een contributieverhoging van 3% moeten formuleren. Maar het vinden van financiële middelen blijft één van onze aandachtspunten. Als vrijwilligersorganisatie zijn we blij met een grote groep vrijwilligers die zich volop inzet. Natuurlijk zijn we ook blij wanneer mensen ons af en toe willen komen helpen. Daarvoor hebben we ons ‘uitzendbureau’. Geïnteresseerden staan daar ingeschreven en worden gebeld wanneer we extra hulp goed kunnen gebruiken, met de vraag of ze tijd en zin hebben. Dit is geheel vrijblijvend. Het was leuk dat er tijdens de ouderavond meteen een paar aanmeldingen voor ons ‘uitzendbureau’ waren. Opgeven kan altijd, bij Leon Valk per mail: leon@scoutinghellevoetsluis.nl.

Een belangrijk punt is ook de oudervertegenwoordiging. Voor de vier leeftijdsgroepen is er een oudervertegenwoordiger die een stemrecht heeft bij besluiten in de Groepsraad. Daarnaast kunnen ouders altijd aankloppen bij ‘hun’ oudervertegenwoordiger. Dit jaar was er een (her)verkiezing voor drie leeftijdsgroepen: welpen, scouts en explorers. Unaniem zijn de kandidaten opnieuw gekozen. Daarmee bestaat de oudervertegenwoordiging uit:

Speltak

Oudervertegenwoordiger

emailadres oudervertegenwoordiger

Bevers

Lucia van Veen

lucia@scoutinghellevoetsluis.nl

Welpen

Jaap de Koning

jaap@scoutinghellevoetsluis.nl

Scouts

Jantien Fröling

jantien@scoutinghellevoetsluis.nl

Explorers

Leon Valk

leon@scoutinghellevoetsluis.nl

We zijn heel blij met de betrokkenheid van ouders bij scouting en bedanken deze oudervertegenwoordigers voor hun inzet en bereidheid extra tijd beschikbaar te stellen. Na afloop van het algemene gedeelte, werden de ouders uitgenodigd door de leiding van de speltak van hun kinderen voor meer informatie. Ze kregen wat meer te horen over de werkwijze en plannen voor het lopende jaar. Voor nieuwe leden is het ook altijd fijn om te horen hoe het allemaal werkt, vooral wanneer ze binnenkort geïnstalleerd gaan worden als nieuw lid.

Tenslotte is scouting ook: “laat je uitdagen!”.