Bevers bij de brandweer

Januari is altijd een bijzondere maand voor de Bevers. In januari kunnen de Bevers namelijk een insigne verdienen. Dit keer werken we in het thema vaardigheden en veiligheid. Verleden week zaterdag hebben de kinderen geoefend om zelf boterhammen te smeren, veters te strikken en jassen en blouses dicht te maken. Maar afgelopen zaterdag was het toch ook wel erg spannend.

{gallery}10brandweer{/gallery}

We mochten een kijkje gaan nemen bij de brandweer. Dus om 10 uur verzamelen en in de kantine luisteren naar de instructies van de brandweer. Want als het alarm afgaat, dan moeten we natuurlijk weten wat we moeten doen. Daarna zijn we opgesplitst in drie groepjes en werden we rondgeleid.

Er is van alles verteld. Zo weten de Bevers nu welk gereedschap de brandweer allemaal bij zich heeft als zij uitrukken. Neem nou die grote schaar waarmee auto’s worden opengeknipt, dat was voor de Bevers wel heel interessant. Natuurlijk wilde de Bevers ook wel even weten met welk stuk gereedschap deuren worden opengemaakt. Ook heel leuk was de wagen die gebruikt wordt bij ongelukken  in en om het water. In welk pak zit de brandweerman dan en hoe zien de zuurstofflessen eruit .

Een bezoekje aan de brandweer is natuurlijk niet compleet als je niet in de brandweerwagen hebt gezeten. Maar gelukkig mochten alle Bevers zich even brandweerman of vrouw voelen. In de wagen werd van alles uitgelegd over de dingen die er allemaal in te vinden zijn. Maar het allerleukste was toch wel de korte demonstratie hoe de slang aangesloten wordt op de brandkraan en wat er dan gebeurt als je de kraan openzet. Gelukkig zijn de Bevers droog gebleven.

Ook volgende week beleven we weer een spannende opkomst. Wat dat houden we nog even geheim, maar daarover lees je volgende week meer.

Lijkt het jou ook leuk om allerlei avonturen te beleven bij de Scouting. Kom dan gerust eens een keertje kijken bij de Bevers van Scouting Hellevoetsluis. Iedere zaterdag spelen wij van 10.00 tot 12.00 uur in Fort Haerlem in de Vesting van Hellevoetsluis.