Esta’s terug naar de tijd van vroeger

De afgelopen weken zijn de Esta’s (groep 4,5 en 6) bezig geweest met hun insigne ‘Andere werelden’ en ‘Reiziger’. Om dit insigne te behalen deden we scoutingspelletjes uit andere landen (zoals Engels buldoggen), vouwden we Japanse origami en maakten we fotocollages en inpaklijsten.

{gallery}11estaterugintijd{/gallery}

‘Ik neem mee: m’n teddybeer, shampoo en de laptop, Iphone en mp3-speler van m’n vader!’. Om het geheel feestelijk af te sluiten gingen de Esta’s op zaterdag 5 februari naar ‘de wereld van de watergeuzen’. Samen met de leiding en enkele enthousiaste ouders liepen we een speurtocht en reisden we door de geschiedenis van Brielle. Zo liepen we langs de oude oorlogsbunkers, de kerk, de gevangenis en namen we een kijkje bij de Brielse waag. Bij de waag werden vroeger vermeende heksen op de weegschaal gezet. Was de vrouw te licht en dus een heks, dan werd zij op de brandstapel gegooid. En hoewel dit volgens het informatieboekje voornamelijk in de middeleeuwen plaatsvond, was Esta Indira er vast van overtuigd dat er alleen heksen werden verbrand toen haar opa geboren werd. Hij leefde immers ook in ‘de tijd van vroeger’?! Na deze verfrissende wandeling konden de Esta’s zich lekker uitleven in – om in het thema te blijven- het Geuzenpaleis! Hier werd lekker gespeeld, gebouwd en gesprongen. Kortom; de perfecte afsluiting van deze leerzame, maar vooral leuke en gezellige dag! En dat insigne? Die hebben ze nu dubbel en dwars verdiend!

Door: Liselotte Struijs