Groot feest voor Scouts tijdens Maasdelta Sensation

Uitdaging, samenwerking en heel veel plezier, met die woorden is de Maasdelta Sensation, het eeuwfeest van de Scoutinggroepen in de regio Maasdelta samen te vatten. Zaterdag 18 september kwamen 1500 Scouts naar de Krabbeplas in Vlaardingen om het 100-jarig bestaan van Scouting in Nederland te vieren. Het werd een zonnige dag.

{gallery}10maasdeltasens{/gallery}

Na de opening, waarbij Lord en Lady Baden Powell, de grondleggers van Scouting wereldwijd, uit een teletijdmachine te voorschijn werden getoverd gingen de verschillende speltakken naar hun eigen veld om allerlei spelletjes te doen. De allerjongste Scouts, de Bevers (tussen de 5 en 7 jaar) gingen onder andere de uitdaging aan om met en hele grote hamer keihard op  de Kop van Jut te slaan, met spekkies en stokjes een bouwwerk te bouwen en lekker te dansen met de Clowns van de Mikkies. Het snotmysterie, het theaterstuk van theatergroep ‘Kijk haar nou’ waar de Bevers samen met de Welpen (kinderen uit groep 3 tot en met 6) naar gingen kijken, ontlokte bij een enkeling wel een traan. Dat die onzekere ridder de snotmeester moest verslaan om de betoverde prinses te redden was best spannend. Gelukkig was er dan altijd nog een lieve leiding om je te troosten!
De welpen vermaakten zich met een paar enorme opblaasspellen en een Twister waar wel veertig kinderen op konden. Maar ook een eenvoudig spelletje memory kon de Welpen wel boeien. Ronduit geweldig vonden ze het kokosnoten vangen, om die vervolgens na een slalom door een gat naast een bordkartonnen aap te smijten.

De Scouts leefden zich onder andere uit bij het boomstamhakken. Degene met de beste techniek had een 15 centimeter dikke boomstammetje het snelst omgehakt. Het was echt zweten geblazen! Boven een vuurtje werd broodgebakken en er werd geoefend op de Jembé, wat een niet altijd even ritmisch getrommel veroorzaakte, maar leuk was het wel. Uiteraard was er ook het nodige te doen op het water. Bij het kanovaren haalde een enkeling een nat pak, maar de reddingsbrigade was aanwezig en hield een oogje in het zeil. Ronduit hilarisch was de plastic cilinder waarmee, op dezelfde manier als in een hamsterrad, over het water kon worden gelopen. Als je tenminste niet, zoals een stel Scoutingmeiden, de slappe lach hebt want dan rol je ondersteboven over het water.
De Explorers, de Scouts tussen de 14 en 18 jaar gingen hun eigen uitdagingen aan. Ze liepen een GPS-tocht en stoeiden met een paar twee meter hoge ballen, waarbij het heel wat samenwerking vereiste om ze in de lucht te houden en, zonder in de sloot te belanden, naar het aangegeven doel te dragen.

10:10
Na de lunch werd door alle 1500 Scouts een eventjes actie gevoerd. In samenwerking met Jongeren Milieu Actief vormden de Scouts de cijfers 10:10. 10:10 is een grote klimaatcampagne met als doel de CO2 uitstoot in één jaar met 10 procent terug te brengen. Vanuit een hoogwerker werden hier foto’s en filmbeelden van gemaakt, dus wie weet komt het nog op tv.

Rond half vier werd de Maasdelta Sensation afgesloten door Lord en Lady Baden Powel met de tijdmachine weer terug naar het verleden te sturen. En gingen de Scouts moe en voldaan weer naar huis.