Speltakken

Bij Scouting zijn de leden ingedeeld bij leeftijdsgenoten in zogeheten speltakken. Deze zijn bij Scouting Hellevoetsluis allemaal gemengd, jongens en meisjes, met uitzondering van de welpen van de Shanti Horde, daar zitten alleen meisjes. De indeling bij de jongste speltakken is op basis van in welke groep van de basisschool het kind zit. We hanteren een minimum leeftijd van 10 jaar om naar de scouts te kunnen. Daarna gaat het meer op leeftijd en is het afhankelijk van welke speltak gekozen wordt. Hieronder staan de speltakken. Klik op de speltak voor meer informatie.

Bevers algemeen groep 2 & 3 (vanaf 5 jaar)
Welpen – Dahinda Horde algemeen groep 4, 5 & 6 (vanaf 7 jaar)
Welpen – Shanti Horde algemeen groep 4, 5 & 6 (meisjes) (vanaf 7 jaar)
Welpen – Voornse Trekkers Horde algemeen groep 4, 5 & 6 (vanaf 7 jaar)
Scouts – Orca’s water groep 7 & 8 (minimum leeftijd 10 jaar)
Scouts – Amfibieën land/lucht/water groep 7 t/m 14 jaar (minimum leeftijd 10 jaar)
Scouts – Landverkenners land groep 7 t/m 14 jaar (minimum leeftijd 10 jaar)
Scouts – Luchtverkenners lucht groep 7 t/m 14 jaar (minimum leeftijd 10 jaar)
Scouts – Zeeverkenners water 1ste klas VO t/m 16 jaar
Explorers – Rowan/Sherpa’s land 15 t/m 18 jaar
Explorers – Wilde vaart water 16 t/m 18 jaar
Roverscouts – Pivo’s land 18 t/m 23 jaar
Roverscouts – Loodsen water 18 t/m 23 jaar
Plusscouts – Stam+t en Stam Haerlem algemeen vanaf 23 jaar

Overzwemmen

De eerste opkomst van het nieuwe seizoen na de zomervakantie is voor de oudste kinderen in de speltakken altijd een spannend moment: ze gaan overzwemmen naar een oudere speltak. Om te bepalen wanneer je mag overzwemmen zijn duidelijke spelregels afgesproken. Voor plaatsing in een speltak wordt gekeken naar de leeftijd met als peildatum 1 september én bij de jongste speltakken naar welke groep op school het lid gaat. In onderstaand schema is dit aangegeven.

Je gaat:

• naar de bevers als je 5 jaar bent én in groep 2 zit
  • naar de welpen als je 7 jaar bent én in groep 4 zit
  • naar de scouts als je 10 jaar bent én in groep 7 zit
  • naar de explorers als je 15 jaar bent
  • naar de roverscouts als je 18 jaar bent.

In de maand april worden de leden die volgens bovenstaande spelregels na de zomer gaan overzwemmen uitgenodigd voor de kijkdagen in de maanden mei en juni. Op basis van de kijkdagen geven de leden voorkeuren (eerste en tweede voorkeur) op voor de volgende speltak en wordt de indeling gemaakt en weet je voor de zomer naar welke speltak je gaat overzwemmen. Hierbij wordt zoveel mogelijk rekening gehouden met de eerste voorkeur van het kind, maar niet in alle gevallen is het mogelijk het kind te plaatsen in deze speltak. In deze gevallen vindt overleg plaats met de speltakleiding en ouders.

Binnen Scouting Hellevoetsluis is daarnaast afgesproken dat er twee extra overzwemmomenten zijn voor kinderen die gekozen hebben voor de Orca’s of Amfibieën. Op de leeftijd van 12/13 jaar, zwemmen de Orca’s over naar de Zeeverkenners en voor de Amfibieën is er een keuze om alsnog voor de Zeeverkenners te kiezen of door te stromen naar de Rowan/sherpa’s.

Met vragen over het overzwemmen kun je terecht bij de speltakleiding of de ledenadministratie.