Jota 2008 Back to Basic

kopje

In het derde volle weekend van oktober wordt wereldwijd de JOTA gehouden. JOTA staat voor Jamboree On The Air.
Waarschijnlijk heb je wel eens gehoord van een Wereld Jamboree. Tijdens zo’n kamp komen rond de 30.000 Scouts van over de hele wereld bij elkaar. Tijdens de Jamboree On The Air blijft iedereen in zijn eigen land, maar praten elk jaar ongeveer 500.000 Scouts een weekend lang met elkaar via de radio.

De radiostations worden bemand door zendamateurs. Zij begeleiden de kinderen bij het zenden. In 1958 werd de eerste JOTA gehouden en sindsdien hebben vele duizenden Scouts van over de hele wereld via de radio kennis gemaakt met elkaars cultuur en gewoontes. Veel contacten tijdens de JOTA hebben geresulteerd in langdurige penvriendschappen en banden tussen groepen.

Sinds halverwege de jaren ’90 is daar de Jamboree On The Internet (JOTI) bijgekomen waarbij, je raadt het al, de Scouts met elkaar communiceren via internet. De JOTI wordt vaak binnen een groep opgezet door de ‘whizzkids’ onder de leiding. Tijdens de JOTI (die gelijk valt met de JOTA) chatten ze op IRC-kanalen en surfen ze over het internet. De JOTI is relatief jong, maar is in korte tijd erg populair geworden.

ccdd

dfdffd