Opbrengst Baden-Powellcollecte naar Swaziland

De cheque van scouts voor scouts.

Zaterdag 22 februari kwamen vier Friese scouts van Stichting iNZet naar Scouting Hellevoetsluis en namen een cheque van driehonderd euro in ontvangst. Het geld wordt gebruikt voor 26 jonge leidsters in Swaziland.

In ruil organiseerden de Friezen het Quasi-Swazispel voor onze welpen. Het werd een spannende en leerzame ochtend. Want wat heeft dit te maken met groenten en kippen?

Girlguides in Swaziland verdienen geld door groenten te verbouwen en kippen te kweken. De benodigde zaden en tuingereedschap, kuikens en kippenvoer zijn beschikbaar gesteld door Stichting iNZet. Tijdens het Quasi-Swazispel moesten de welpen ook groenten en kippen kweken. Dit deden ze door vragen over scouting in Swaziland te beantwoorden waarmee ze weer kuiken-, kippenvoer-, water-, arbeid- en groentezadenkaartjes verzamelden. Hadden ze een setje van drie kaartjes dan konden die worden ingewisseld voor een kip- of groentekaartje. Het groep dat uiteindelijk de meeste kippen- of groentekaartjes verzamelde, won het spel. Maar daar ging het natuurlijk niet om. Wat de kinderen leerden was dat er niet alleen scouting in Hellevoetsluis is, maar in de hele wereld. En dat het niet voor elk even vanzelfsprekend is dat al het materiaal dat je voor het scoutingspel nodig hebt zomaar gekocht kan worden. Gelukkig kunnen we door onze collecte deze kinderen weer een stapje verder helpen.

Over Stichting iNZet – Het is een initiatief van vier Friese scouts die een partnership hebben opgezet met Scouting Swaziland. Eens in de paar jaar reizen ze op eigen kosten naar het land en kopen met geld dat ingezameld is door een aantal Friese scoutinggroepen (en Scouting Hellevoetsluis nu ook) spelmateriaal, zaden en gereedschap en stof voor dassen en uniformen. In overlg met de landelijke scoutingorganisatie van Swaziland schenken ze die aan de groepen die dat het harst nodig hebben. Ze brengen die groepen een bezoek, maken filmpjes over wat ze er zin en laten die weer zien bij de Nederlandse scoutinggroepen die doneren aan het project. Zo leren ook de Nederlandse kinderen hoe het aan toe gaat bij scouting in Swaziland.

Baden-Powellcollecte – Via Sandor van Rooijen, welpenleiding bij de Voornse Trekkers Horde, hoorden ook wij van het Friese project. Jaarlijks houden we bij Scouting Hellevoetsluis met Bade-Powelldag een collecte onder onze eigen scouts, waarmee we scouts in de derde wereld willen steunen. Na enkele jaren sparen hebben we nu een bijdrage van € 300 kunnen doen aan dit mooie project van Stichting iNZet. Door het werk van deze stichting weten we ook dat elke cent bij de girlscouts terecht komt.

Weetje over scouting in Swaziland – Meisjes in Swaziland hebben een hele traditionele rol. En dat is waarom de girlscouts bslist niet samengaan met de boyscouts. Zij zouden veroordeeld zijn tot de keuken en schoonmaken. Hun lidmaatschap van de girlscouts geeft ze de kans zich te ontwikkelen tot zelfstandige vrouwen!

Meer informatie over het werk van Stichting iNZet kun je vinden op www.stichtinginzet.org. De stichting heeft ook een webshop waar allerlei coole badges te bestellen zijn. Ook daar steun je de scouts in Swaziland mee.