Orca’s werken aan insigne Samenleving

Afgelopen zaterdag, 31 oktober, was voor ons de eerste winteropkomst van het nieuwe seizoen. En wat is er leuker dan een nieuw seizoen aftrappen met de start van een insigne?

De komende periode gaan we met de Orca’s aan het insigne ‘Samenleving’ werken en afgelopen zaterdag hebben we daarom een rondleiding in en rond het Fort gekregen. Bram heeft ons alles verteld over het grote kanon dat op de wallen staat, over de seinpost, de bunkers bij de MACH en het Fort zelf. Wisten jullie dat het eigenlijk raar is dat we alle gebouwen op de wallen ‘bunkers’ noemen? Dat is namelijk een Duits woord, in het Nederlands noemen we het ‘kazematten’. Pas na de Tweede Wereldoorlog is het gebruik van het woord ‘bunker’ in het Nederlands ingeburgerd.31 10 2015

Het grote kanon dat een aantal jaar geleden is gerestaureerd, en nu op de wallen te bezichtigen is, weegt wel 22.710 kilogram, bijna net zoveel als wel 20 auto’s! Dat het kanon hier zo te zien is, is heel bijzonder omdat dit het enige kanon in Europa is dat in een openbare ruimte staat en dus gratis te bezichtigen is. In het Fort hebben we gehoord waarom het Fort eigenlijk ‘Haerlem’ heet en geleerd dat het oorspronkelijk een kazerne was en dus helemaal geen fort. In de tijd dat de kazerne in gebruik was waren hier 350 soldaten gelegerd en werden de officieren ondergebracht bij de burgers die in de Vesting woonden.

Na deze interessante en leerzame rondleiding konden we bij de Stichting Verdedigingswerken ook nog een leuk spel spelen. De Orca’s zijn in 5 groepjes verdeeld en elk groepje kreeg een pionnetje. Met dit pionnetje moesten ze nadat ze met de dobbelsteen hadden gegooid lopen. Als je op een sterretje kwam mocht je nog een keer gooien, bij de ‘D’ kon je een kaartje trekken met een doe-opdracht en dan waren er ook nog vragen te beantwoorden. Er zaten best moeilijke vragen en opdrachten bij, zoals een lastige rekensom, uitleggen wat een polder is en het seinen van een morsecode. Alle Orca’s zijn actief met het spel bezig geweest en zijn enthousiast op zoek gegaan naar de verschillende opdrachten.et kanon hier zo te zien is, is heel bijzonder omdat dit het enige kanon in Europa is dat in een openbare ruimte staat en dus gratis te bezichtigen is.
31 10 2015 brennaIn het Fort hebben we gehoord waarom het Fort eigenlijk ‘Haerlem’ heet en geleerd dat het oorspronkelijk een kazerne was en dus helemaal geen fort. In de tijd dat de kazerne in gebruik was waren hier 350 soldaten gelegerd en werden de officieren ondergebracht bij de burgers die in de Vesting woonden.

Voor alle opdrachten en vragen waren punten te verdienen en aan het einde van het spel hadden Senne en Brenna de meeste punten en daarmee hebben ze het spel gewonnen, gefeliciteerd!

Aan het einde van deze leuke opkomst hebben we cake met slagroom gegeten en liedjes gezongen, want Brenna was jarig geweest. We hebben het ook nog over de vakantie gehad en wat hebben jullie allemaal leuke dingen gedaan zeg! We hopen natuurlijk ook dat degenen die Halloween hebben gevierd een leuke griezelavond hebben gehad!

Bram, bedankt voor de leuke rondleiding en Majel voor het maken van het spel. Dankzij jullie was het een superleuke eerste opkomst op het fort, na een zomer in Oosterland.