Scouting in 2020

2020 Begon heel feestelijk met taart. Onze welpen trakteerden onze burgemeester op een bijzondere taart “100 jaar welpen” tijdens de Nieuwjaarsreceptie op het gemeentehuis, en waar Shanti-welp Inke haar mooie jeugdlintje in ontvangst mocht nemen. Er werd uitgekeken naar een jaar met mooie scoutingplannen. Nou ja, het moge duidelijk zijn dat we een heel ander jaar hebben beleefd dan was voorzien. Bij scouting, thuis, op school of op het werk. Na een succesvolle collecte voor Jantje Beton in maart werd het even stil bij Scouting Hellevoetsluis. Nou ja, stil. Misschien op Fort Haerlem, maar #ikscoutthuis is al snel geïntroduceerd en heeft spetterende online-opkomsten opgeleverd. De crazy-88 van de bevers & welpen heeft menig huishouden volledig overhoop gehaald, net als bij de digitale opkomst voor de scouts met uitdagende doe-opdrachten. Weerwolven online was een hit. Alle leden kregen een zonnige scoutinggroet op de deurmat want we wilden wel contact houden. Sint Joris 2020 online was druk bezocht en fenomenaal, wat een sfeer zat er in het verhaal. De zelf gemaakte herdenkingssteentjes bij het Oorlogsmonument op 4 mei waren ook indrukwekkend.

En toen mochten we op 9 mei weer naar scouting … eindelijk … scouting op 1,5 meter afstand lukte prima. Iedereen had er zin in! Elke week waren onze scouts weer in en rond het fort te vinden en konden de waterscouts eindelijk het water op. Het verlossende woord dat we op kamp mochten kwam laat, maar we waren er klaar voor. Acht speltakken verdwenen voor een week in hun kampbubbel en hadden de tijd van hun leven. Na de zomer konden de oudste bevers, welpen, scouts en roverscouts overzwemmen over een heerlijk uitdagend parcours naar hun volgende speltak voor de start van het nieuwe scoutingjaar. De wekelijkse opkomsten waren als vanouds iets om naar uit te kijken. De uitgestelde groepsraad kon in september in picknick-stijl op Oosterland plaatsvinden. Na een succesvolle vriendjes- & vriendinnetjesdag hebben we ook veel nieuwe leden kunnen verwelkomen. Jota 2020 was als themaopkomst klein in opzet en een groot succes met uitdagende spellen, leuke soldeerwerkjes en mooie radioverbindingen met andere scouts. De installatie van nieuwe leden blijft een feestje waar het thuisfront vaak online van mee kon genieten. Dan zitten we in de herfst en komt het bericht dat scouting alleen mogelijk voor leden tot en met 17 jaar. Onze roverscouts en stammen gaan weer online. Sinterklaas werkte van huis uit en had online verbinding met onze bevers en welpen, maar zijn pieten waren op het fort om de kadootjes uit te delen. Er was in 2020 ook aandacht voor anderen, bijvoorbeeld door de luchtverkenners tijdens de Dag van de Rechten van het Kind met een sponsoring aan de Speelgoedbank en een kerstkaartenactie van de welpen voor de ouderen in Hellevoetsluis.

Op de onverwachte en verrassende nominatie voor de Vrijwilligersprijs zijn we dankbaar en trots. Tijdens de vrijwilligerswandeling, waarin onze vrijwilligers van het bestuur een ‘dankjewel to go’ kregen overhandigd, was hartverwarmend. En dan … net voor de laatste opkomst in 2020 kwam het bericht dat er geen opkomsten meer mochten tot en met 19 januari. Gelukkig kon het jaar bij velen nog met een gezellige en sfeervolle online-kerstopkomst afgesloten worden.

We kijken terug op een heel bijzonder jaar. Dankzij de veerkracht, vindingrijkheid en het enthousiasme van onze vrijwilligers, alle scouts en hun ouders is flexibel gebruik gemaakt van de speelruimte die er was. Met elkaar hebben we er alles uitgehaald wat er in zat. Al met al was 2020 een mooi scoutingjaar waar we trots op mogen zijn.