Scouting klaar om te helpen in noodsituaties

Scouting Nederland en het Nederlandse Rode Kruis gaan vandaag een samenwerking aan. Instructeurs van Scouting krijgen een training tot EHBO-opleider en Scoutingvrijwilligers wordt gevraagd zich aan te melden bij het burgerhulpnetwerk Ready2Help.

Scouting Nederland roept al hun leden op om Ready2Help te worden. Dit burgerhulpnetwerk bestaat nu al uit 6500 Nederlanders die klaar staan om bij noodsituaties de handen uit de mouwen te steken. In noodsituaties zal het Rode Kruis deelnemers via de mobiele telefoon oproepen om te helpen, met bijvoorbeeld water uitdelen, zandzakken vullen, tenten opzetten of tolken. Het doel is om dit netwerk zo groot mogelijk te maken, zodat er in geval van nood voldoende mensen beschikbaar zijn die kunnen helpen.

Hulp aan vluchtelingen

Op dit moment wordt Ready2Help ingezet voor de hulp aan Nederlandse vluchtelingen, onder meer in de Welkom Winkels. In deze winkels verzamelen, sorteren en verpakken Ready2Helpers aangeboden goederen die bij vluchtelingen terechtkomen. Het is de bedoeling dat scouts hierbij gaan helpen.

Nieuwe opleiders EHBO cursus

In oktober wordt er ook gestart met een pilot om instructeurs van Scouting te trainen tot opleider basis EHBO vaardigheden. Deze nieuwe opleiders kunnen de kennis vervolgens overbrengen op andere Scoutingvrijwilligers. Deze pilot zal in begin 2016 geëvalueerd worden, waarna het, bij gebleken succes, verder uitgerold zal worden. Daarmee zal in de loop van de jaren het aantal mensen die in Nederland snel en accuraat te kunnen reageren bij spoedeisende zaken toenemen. Zij kunnen helpen levens te redden of blijvende schade te beperken.

Scout-In15

De samenwerking wordt aangegaan tijdens Scout-In, het tweejaarlijkse inspiratieweekend voor Scoutingvrijwilligers op het nieuwe Scoutinglandgoed in Zeewolde. De samenwerkingsovereenkomst wordt ondertekend door Suzanne Laszlo, hoofd Nederlandse Hulpverlening van het Rode Kruis en Jan Koehoorn, directeur van Scouting Nederland. Jan Koehoorn is enthousiast: “We zijn heel blij met deze samenwerking tussen het Rode Kruis en Scouting. Op deze manier kunnen we de kennis van onze vrijwilligers op het gebied van EHBO vergroten en ze kennis aanbieden die praktisch toepasbaar is. Door de samenwerking met het Rode Kruis zijn we straks in staat om zelf de EHBO-vaardigheden bij onze vrijwilligers te trainen.” De vrijwilligers van Scouting kunnen vandaag onder andere diverse workshops volgen op het Scout-In weekend, zoals actief meedoen in debatten, inspiratie opdoen voor nieuwe programma voor de kinderen en uitgedaagd worden door grensverleggende activiteiten. Een van de activiteiten die plaatsvindt is een wedstrijd zandzakken vullen bij de informatiestand van Ready2Help.

Aanmelden

Ben jij Ready2Help? Meld je hier aan om op je eigen manier een bijdrage te leveren! Wil je gericht de handen uit de mouwen steken voor vluchtelingen? Kijk dan ook op deze pagina van het Rode Kruis.

Lees verder op de site van Scouting Nederland