Scouts in actie voor vluchtelingen

Onder het motto “Kom in actie!” verzamelden bezoekers van Scout-In15 afgelopen weekend spullen voor vluchtelingen in Lesbos. Ook werd er gepraat over de situatie: wat kun jij doen?

Tijdens een bliksemactie zijn meer dan 100 slaapzakken, tenten, slaapmatjes, dekens, een paar nieuwe bergschoenen en een gaslamp gedoneerd door deelnemers en medewerkers van Scout-In15, afgelopen weekend. Al deze spullen zijn naar het centrale magazijn van ‘Slaapzakken voor Lesbos’ in Heerhugowaard vervoerd. Daar worden ze uitgezocht, eventueel gewassen, geclusterd en eind van de week gaan ze per vrachtwagen naar Lesbos.

Tevens werd op de Scout-In bij het dialoogbord op de infomarkt menig scout uitgedaagd zich een mening te vormen over opvang en begeleiding van vluchtelingen hier in Nederland: wat kun jij doen? Scouts zijn zeer bereid de helpende hand toe te steken. Er werden diverse ideeën geopperd en vaak werd genoemd het organiseren en begeleiden van activiteiten en openstellen van het clubhuis voor deze activiteiten. Ook werd assistentie door scouts bij praktische activiteiten zoals de opbouw van een AZC of vluchtelingenopvang als mogelijkheid genoemd. Deze ideeën worden in de komende periode verder uitgewerkt. Mocht je nu al iets willen doen, dan kun je je aanmelden als vrijwilliger bij het burgernetwerk van het Rode Kruis via www.ready2help.nl.

Scouting bedankt iedereen die aan de inzameling en het delen van ideeën zijn bijdrage heeft geleverd.

Lees verder op de site van Scouting Nederland