Scouts bezoeken eigen clubhuis

Afgelopen zaterdag was Fort Haerlem geopend voor iedereen die in het kader van Open Monumentendag dit monument wilde bezoeken. Een groep enthousiaste vrijwilligers leidde menig belangstellende rond.

{gallery}08monumentendag{/gallery}

Ook de Scouts van Scouting Hellevoetsluis maakten van de gelegenheid gebruik om meer over hun eigen clubhuis te horen. Best spannend, vonden ze het, dat in de lokalen waar zij hun spel spelen vroeger soldaten huisden die Hellevoetsluis moesten verdedigen tegen vijanden. En die tekening in de toiletten die bleek te zijn gemaakt door echte gevangenen. Het deurtje in de gang naast de trap was menigeen nog nooit opgevallen. Dat daarachter een schacht zat die uitkomt boven op het Fort, was een echte verrassing. In vroeger tijden werd regenwater opgevangen dat via de schacht in een ondergronds waterbassin terecht kwam en zo voor de watervoorraad  zorgde. Op de site van Scouting Hellevoetsluis is meer te vinden over het Fort dat wel zo genoemd wordt maar eigenlijk niet zo mag heten. Waarom?  Je kunt het vinden op: www.scoutinghellevoetsluis.nl.