Zeeverkenners doen mee aan 12 uurs race

De start van de jaarlijkse 12-uursrace op het Brielsemeer blijft een spectaculair gezicht. Eenenveertig lelyvletten met waterscouts vanaf 12 jaar als bemanning, liggen vrijdag 20 juni om tien uur ’s avonds klaar voor de race. De vletten naast elkaar met de neus tegen de kant, één bemanningslid met de fok op de kant en de rest van de bemanning in de boot. Na het startsein is het direct een chaos.

{gallery}0812uurs{/gallery}

De fok wordt in de boot gegooid, de boot zo snel mogelijk van de kant geduwd en dan is het wrikken richting de eerste boei. Boten botsen tegen elkaar (daar kan een lelyvlet gelukkig tegen), hier en daar heeft het bemanningslid dat de boot heeft afgeduwd moeite om aan boord te komen en fokken blijken ineens lastig te bevestigen. Toch lukt het alle bemanningen de boei te ronden en dan wacht de lange nacht… In twaalf uur tijd moeten zoveel mogelijk rondes worden afgelegd.

De twaalf uursrace is een jaarlijks terugkerend evenement voor alle waterscouts vanaf 12 jaar in onze regio en wordt gevaren op het Brielsemeer. De start vindt plaats bij Scoutcentrum Oosterland waar vier scoutingverenigingen hun vletten hebben liggen. Dit jaar deden vletten van Scoutinggroepen uit Hoek van Holland, Maassluis, Vlaardingen, Schiedam, Rozenburg, Brielle, Oostvoorne, Spijkenisse, Bernisse, Stellendam en Hellevoetsluis mee. De winst ging dit jaar naar de Zeeverkenners van de Karel Doormangroep die om tien uur ’s morgens als eerste zes rondes hadden gezeild.  Bij de Wilde Vaart won Scouting Goedereede met vijf gezeilde rondes en bij de Loodsen/leiding de Albert Schweitsergroep die het ook lukte om in twaalf uur tijd zes rondes af te leggen. Om de lange nacht te breken moesten ook de zogenaamde huiskamervragen beantwoord worden. Hiermee wordt de theoretische nautische kennis van de Waterscouts getest. Hier kwamen de Loodsen van de Albert Schweitsergroep met 33 punten als beste uit de bus. Bij de Wilde Vaart won de Bas ’t Hart groep met 25 punten.

Ondanks hun inspanningen behaalden de waterscouts van Scouting Hellevoetsluis geen prijs dit jaar. Wel hadden ze superveel plezier en zoiets smaakt naar meer. Gelukkig is er binnenkort het zomerkamp!