Roverscouts

embleem roverscouts

Wat is een roverscout

Een roverscout is tussen de 18 en 21 jaar en regelt alles zelf. Hij of zij kiest een eigen uitdaging en organiseert dat ze daar aan kunnen werken. De zelfredzaamheid is hoog.Bij Scouting Hellevoetsluis hebben we twee type roverscout: de pivo en loods

Pivo’s

Dit zijn de roverscouts die van de rowan/sherpa’s zijn over komen zwemmen. Dus vaak hebben ze een land, lucht of amfibie achtergrond. Heel handig dus. Vaak geven ze zelf al leiding aan een speltak en de enkeling die dat niet doet, blijft het leuk vinden om zo af en toe nog eens bij elkaar te komen en leuke dingen te doen. Ook proberen ze in ieder geval een keer een uitje te plannen met elkaar. Vanuit Scouting Nederland zijn er ook activiteiten die voor de roverscouts worden georganiseerd en waar ze aan mee kunnen doen. Dat beslissen ze en betalen ze allemaal zelf.

Loodsen

Dit zijn de roverscouts die van de wilde vaart zijn komen overzwemmen. Zij hebben dus alles met water. Ze ondersteunen de waterscouts waar nodig. Ook vinden ze het leuk om activiteiten te organiseren voor het hele leidingteam van Scouting Hellevoetsluis en dat kan van alles zijn, van een succesvolle Pubquiz tot … we laten ons verrassen.

Zelfredzaamheid

Ze hebben ook geen leiding meer zoals we dat bij de jongere speltakken zien. Roverscouts hebben een eigen stambestuur en vullen deze ook zelf in. Bij Scouting Hellevoetsluis hebben zij wel een coach/adviseur waar ze terecht kunnen.

Belangrijke groep

Deze ervaren scouts zijn een waardevolle groep voor de toekomst van onze groepsvereniging. Zij zijn mogelijk de nieuwe bestuurders. Vanuit Scouting Nederland worden ook programma’s aangeboden waarin zij hun talenten nog verder kunnen ontwikkelen.

Daarom investeren we in deze roverscouts in de hoop dat ze betrokken blijven bij onze groep. Hun contributie is aangepast op hun frequentie van opkomsten en hun bestedingsniveau. Daaraan is wel gekoppeld dat ze geen spelgeld ontvangen vanuit de groep en moeten zelf voorzien in inkomsten voor bijzondere initiatieven.

Zelf vaak leiding / kader

Vanaf 18 jaar kan leiding gegeven worden aan jongere speltakken. Veel van onze roverscouts zijn dan ook al leiding.

Roverscouts