Zeeverkenners

embleem zeeverkenners

Wat is een zeeverkenner?

Een zeeverkenner is een scout in de leeftijd van 12 tot 16 jaar die graag op het water te vinden is. De zeeverkenner is niet alleen goed in zeilen met de vlet, maar heeft daardoor oog voor veiligheid en leert rekening te houden met een ander. Tenslotte zitten ze allemaal in hetzelfde schuitje.

Doorlopende leerlijn

Bij de orca’s leren ze al een beetje zeilen, maar bij de zeeverkenners kunnen ze het felbegeerde CWO 3 zeildiploma halen. Daarvoor moeten ze in de theorie en de praktijk echt laten zien dat ze het waard zijn, anders zak je voor het examen. Maar als ze dit diploma op zak hebben, mogen ze ook zelfstandig het water op met hun bak (hun bemanning).

Wat doet een zeeverkenner?

In de zomermaanden gaan ze elke zaterdag op de fiets naar ZVC Oosterland voor hun opkomst van 10 uur ’s ochtends tot ca. 4 uur ’s middags, waar Scouting Hellevoetsluis haar vletten heeft liggen. Deze stoere jongens en meisjes kunnen daar varen op het betrekkelijk rustige vaarwater van het Brielse meer. Ze benutten deze maanden optimaal en willen in de schoolvakanties nog wel eens doorgaan om zoveel mogelijk uren op het water door te brengen.

In de wintermaanden komen de boten naar Hellevoesluis, waar ze uit het water gehaald worden en overbracht naar een grote loods waar ze door de zeeverkenners onder handen genomen worden. Beschadigingen worden hersteld, er wordt driftig geschuurd en vervolgens weer keurig in de verf gezet. Omdat ze hun eigen boot onderhouden, geven ze deze vaak ook een mooie afbeelding op het achterdek. Het is niet altijd even leuk om te doen, dus maken ze voldoende tijd om andere scoutingvaardigheden te oefenen vanuit hun lokaal in Fort Haerlem.

Maar het absolute hoogtepunt is … het zomerkamp! Natuurlijk nemen ze hun eigen vletten mee. In een lange sleep wordt een grote afstand afgelegd, of ze gaan zeilend naar hun kampterrein. Hoe dan ook kunnen ze een week lang in, op en aan het water helemaal uit hun dak gaan. Alhoewel niet verder dan dat de leiding het OK vindt. Mooi weer helpt, maar dat maakt de zeeverkenners niet veel uit: nat worden ze toch wel.

Eens in de vier jaar gaan de zeeverkenners naar nawaka (= Nationaal Water Kamp) waar ze ca. 3.000 andere waterscouts uit heel Nederland treffen. Dat is echt iets om mee te willen maken.

Scoutfit voor de zeeverkenner

Zeeverkenners dragen een donkerblauwe scoutfit-blouse en de koningsblauwe das met het embleem van Scouting Hellevoetsluis er op. Verder op de blouse de emblemen voor Scouting, de waterscouts en de naambandjes. Op de mouw kunnen alle verdiende insignes worden vastgezet net als de emblemen van de activiteiten waar ze geweest zijn. Op hun hoofd dragen ze een tok. Velen hebben ook een fluitenkoord geknoopt, dat op de blouse gedragen wordt.

Nieuwsbrief voor de zeeverkenner

Regelmatig wordt hun nieuwsbrief de ‘Jan Blanken Klacht’ rondgemaild. Daarin staan de plannen voor de komende opkomsten en actitiviteiten. We drukken ouders/verzorgers op het hart deze brieven goed door te lezen en te reageren wanneer daar om gevraagd wordt.

Nieuwgierig geworden?

Kom een keer kijken op zaterdag, maar kijk even in de agenda waar je ons kunt vinden. We laten graag zien wat we allemaal doen.